کاوش موضوع مدیریت رسانه
صفحه اصلی
مدیریت رسانه
مدیریت رسانه یکی از رشتههای دانشگاهی مربوط به مدیریت کسب و کار است که به مقوله مدیریت در رسانهها و مدیریت بر رسانهها میپردازد. اصطلاح مدیریت رسانه بهطور یکسان در ادبیات علمی استفاده نشده اما معمولاً «اقتصاد رسانه» در کنار «مدیریت رسانه» به کار رفتهاست. این رشته با رشد رسانه و تخصصی شدن علم مدیریت از اوایل دههٔ نود میلادی به دانشگاههای آمریکا راه پیدا کرد.
کنکاش در پیشینهٔ این علم خبر از ادبیاتی نهچندان غنی و اختصاصی این علم میدهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشتهها نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هرچیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشتههایی مانند اقتصاد، علوم ارتباطات و مدیریت بازرگانی استوار است. بررسی ادبیات مدیریت رسانه و اقتصاد رسانه نشان میدهد که این دو تا اواسط ۱۹۸۰ میلادی رقابت بسیاری با هم داشتند. پس از این دوره، میزان انتشار آثار در این حوزهها افزایش قابل ملاحظه ای داشت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ تعداد مجلات و مقالات رشد فزاینده ای کرد. خاستگاه این رشته علمی مانند خود رسانه، جهان سرمایهداری بوده و بنابراین رویکرد اقتصادی بر آن سایه افکندهاست.
برنددبلیو ویرتز مدیریت رسانه را مشتمل بر همه فعالیتهای هدفمند برنامهریزی، سازماندهی و هدایت در چارچوب تولید و توزیع اطلاعات یا محتوای سرگرمکننده در شرکتهای رسانه ای تعریف میکند.
با جمعبندی دیدگاههای مطرح شده در خصوص مدیریت رسانه میتوان هشت دیدگاه کلی برای این رشته متصور شد.... بیشتر در ویکی پدیا